اخبار و مقالات

افزایش ۱۰ درصدی صادرات زعفران به اروپا
تاریخ انتشار : 1395/5/30 ساعت 09:14:21
 افزایش ۱۰ درصدی صادرات زعفران به اروپا

















افزایش ۱۰ درصدی صادرات زعفران به اروپا
تاریخ: 1395/03/15
شماره: 5779
بازدید: 55
آمریکا و کشورهای اروپایی پس از توافقات هسته‌ای وارد مذاکره مستقیم با ایران شدند و تمایلی به ثبت سفارش زعفران از طریق امارات متحده عربی و اسپانیا ندارند.
 
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلام این خبر گفت: حجم صادرات زعفران کشور در دو دهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۰ ردصد افزایش روبه‌رو بوده است.

غلامرضا میری افزود: حجم صادرات زعفران از ۹ تن و ۴۸۵ کیلوگرم در دو ماهه نخست سال ۹۴ به ۱۰ تن و ۱۱۸ کیلوگرم در دو ماهه نخست سال ۹۵ رسیده است که نشان‌دهنده شروع مناسب صادرات در سال جدید است.

آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه خریداران زعفران ایرانی

وی خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها محموله ۲۰ کیلوگرمی به آمریکا به‌صورت آزمایشی بارگیری شده که زعفران خراسان رضوی را به مقصد کالیفرنیا منتقل کرده است.

میری ادامه داد: هرچند گمرک هنوز جزئیات صادرات به کشورهای هدف ایران را ارائه نکرده است، اما زعفران ایرانی به کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، تایوان، ترکیه، چک، کانادا، هلند، چین و انگلستان صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش از این، صادرات زعفران ایران به برخی از کشورهای اروپایی به‌ویژه آمریکا از طریق امارات متحده عربی و اسپانیا صورت می‌گرفت، اما پس از توافقات هسته‌ای تمایل کشورهای اروپایی برای کنار زدن امارات و اسپانیا و تبادلات اقتصادی مستقیم با ایران افزایش یافته است.

رمضان نقش تحریک‌ پذیری بازار زعفران را ایفا می‌کند

وی اظهار داشت: هرساله در ماه‌های شعبان و رمضان مصرف زعفران در داخل کشور و همچنین کشورهای مسلمان همجوار افزایش پیدا می‌کند و ماه رمضان به منزله محرک بازار نقش ایفا می‌کند.

میری همچنین گفت: انتظار می‌رود صادرات زعفران در روزهای آینده به کشورهای عربی افزایش یافته و در بازار داخلی نیز رونق نسبی پیدا کند.

سرمایه‌ گذاری چین و افغانستان در زعفران ایرانی شایعه است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به انتشار برخی از اخبار سرمایه‌گذاری چینی‌ها و افغان‌ها در زعفران ادامه داد: تاکنون پیشنهاد قرارداد یا مذاکره‌ای از سوی هیچ کشوری ازجمله چین و افغانستان برای سرمایه‌گذاری در زعفران به این شورا نرسیده است.

میری در پایان خاطرنشان کرد: تولید زعفران به‌عنوان یک مزیت نسبی برای ایران محفوظ است و کشورمان می‌تواند در انتقال تجارب و تکنولوژی صادرکننده و سرمایه‌گذار در سایر کشورها باشد.
منبع خبر: خبرگزاری ایانا